Compromesos amb els projectes que generen una millora mediambiental sense perdre de vista la nostra missió inclusiva, des de Formació i Treball mitjançant els nostres serveis forestals hem iniciat el projecte : “Millora d’ús del camí de les Fonts dins del Torrent de Vallmoll i de la Rasa i el Torrent del Roser. Recuperació de la Vía Verda de Vallmoll (Alt Camp).
Aquesta actuació compta amb la col·laboració i subvenció de la Diputació de Tarragona i està dirigida a Centres Especials de Treball, entitats titulars de Centres Especials de Treball d’iniciativa social i empreses d’inserció sociolaboral, per la conservació i millora d’espais naturals. Es troba dins de la Línia 1-Conservació i millora i l’import concedit és de 24.924,87 euros.
Els treballs es realitzaran durant 6 mesos i recuperaran una zona aproximada de 5 quilòmetres generant 2 llocs de treball d’inserció, dirigits a persones vulnerables derivades de Serveis Socials del municipi de Vallmoll.
Es tracta d’una actuació d’alt valor mediambiental, social, patrimonial, de salut humana i del planeta per al desenvolupament sostenible del territori i la integració sociolaboral de col·lectius en risc d’exclusió.
La intervenció té com a objectiu la millora d’ús del Camí de les Fonts del Torrent de Vallmoll i de la Rasa i el Torrent del Roser. Algunes de les feines que es desenvolupen són:
–Neteja del Torrent de Vallmoll, pel nord des del Mas de Boronat i la Font de la Rasa, seguint cap al sud, cap a les Fonts de la Castanya i de la Munda.
–Desbrossada de Rasa del Roser, començant a l’alçada de la Font Lluny.
–Desbrossada del Torrent del Roser, des de sota de l’Ermita de la Mare de Déu del Roser, passant sota el Pont de la Rasa, fins a arribar a l’alçada del C/ Provadors.
Aquestes feines de desbrossament, es duen a terme els 4 primers mesos de projecte. El primer mes servirà per ensenyar les tècniques de desbrossada i de neteja als treballadors/es d’inserció i perquè vagin aprenent l’ofici i agafant traça amb les bones pràctiques. També aprendran a mantenir les màquines en un estat òptim. A partir del segon mes, els/les treballadors/es ja estaran avesats a les desbrossadores i podran desenvolupar una feina més forestal, ja que caldrà alçar alguns arbres i entrar en zones més feréstegues, plenes d’esbarzers i arítjols.
–Neteja de les fonts: del Roser, dels Malalts, Lluny, de la Rasa, de la Castanya i de la Munda. Es farà la neteja al voltant de les 6 fonts, on hi ha l’arribada de l’aigua i també s’anivellarà el terreny.
– Rehabilitació dels camins, on hi hagi dificultats en el traçat, que s’hagi esllavissat o simplement ja no hi hagi camí. Recol·locació de les tanques protectores.
–Neteja i habilitació dels 2 accessos principals a la Via Verda. Els últims trams del Camí de Terme del Mas i del Passeig de les Dames, quan arriben al Torrent de Vallmoll.
-Per finalitzar els sis mesos de feina, es repassarà de nou amb les desbrossadores tota la Via Verda, els camins i voltants del Torrent de Vallmoll, de les Fonts i de la Rasa i Torrent del Roser.
Salut mediambiental
La Via Verda de Vallmoll és un espai molt ric en fauna i flora. Aquest Torrent i el voltant de l’Ermita, per la gent del poble sempre ha estat una zona de pas per anar a les fonts i també com a punt de trobada per fer activitats lúdiques, esportives i socials. Amb aquesta intervenció es pretén mantenir en bones condicions els voltants del torrent, pensant també en el respecte i el coneixement de la natura, recuperant el seu elevat valor mediambiental, i la reducció del nombre de persones amb hàbits sedentaris, a conseqüència de l’increment del nombre de passejades a peu.
Així mateix, s’ajuda a una millora de la salut del planeta amb aquesta neteja d’una superfície de 5.000 m², reduint d’una manera important el risc d’incendis a la zona i disminuint l’emissió CO₂ que fora emès per la massa forestal si es cremés. Després de calcular l’estoc de carboni i la capacitat d’embornal de carboni segons la vegetació que s’hi troba, es veu que en aquesta superfície total s’hi acumulen unes 18 tones de CO₂ per any.
Els incendis forestals creen una gran pèrdua mediambiental i econòmica, però també molts problemes indirectes: pèrdues dels ecosistemes de diverses espècies, desequilibris en l’ecosistema local, desaparició dels embornals de CO₂, erosió del sòl i desertització, alteracions en la xarxa hidrològica, lenta recuperació del bosc, i altres. Gràcies a la prevenció d’incendis forestals i a la restauració d’àrees degradades, s’ajuda a la mitigació i a l’adaptació al canvi climàtic. Gràcies a aquesta intervenció es reduirà la superfície de 0,5 hectàrees que no es podran cremar.
També disminuirà la quantitat d’espècies exòtiques invasores que pertorba profundament la biodiversitat de les riberes fluvials i de les zones boscoses i es facilita que la fauna i la flora autòctones tornin a colonitzar aquest espai amb un ecosistema molt ric.